Träningsskolan del 3

Lena och Williams träningsskolan

Vintern går mot vår. Snart har vi barmark och orienteringssäsongen startar. Gör som Karl Bengtsson, ta hjälp av Lena Eliasson och William Lind. Med deras tips kan du vässa formen inför O-Ringen i Sälen. Här hittar du till Träningsskolans tredje avsnitt och kan följa Karls väg mot Sälen.

Vintern är här och för oss landslagslöpare innebär det perioden som lägger grunden för nästa säsong, oftast med en hel del mängdträning. (efter lite välförtjänt återhämtning som intensiva tävlingsperioder också kräver) För oss som bor i Dalarna brukar det kunna innebära en och annan timma på skidor, men i skrivande stund är det mer snö i Skåne än här, så det blir i stället en förlängd barmarksperiod med goda möjligheter att fortsätta jobba med de tekniska detaljerna.

Fram till att snön kommer nöjer vi oss med att följa vår vän Martin Johanssons framfart via Vinterstudion och vi passar på att drömma oss fram till år2025 när ”Sommarstudion” och Orienteringsvärldscupen direktsänds varje helg!?! Tänk vad intressant och varierande vår idrott är, med alla dess olika terrängtyper och olika krav på förmågor som ska användas i olika situationer. Det borde väl ändå gå att göra minst lika spännande TV av det som att analysera om svenskarna har lyckats med vallan denna gång?! Men det är en annan historia.

I förra numret av O-Ringentidningen pratade vi om att sätta upp mål och att det viktiga var att målen, vart du strävar och vad du vill jobba med är tydliga för dig. I detta nummer ska vi försöka bryta ner dessa mål och ge exempel på hur du kan jobba konkret och praktiskt kring dem.

För landslaget väntar en säsong med ett VM på ”hemmaplan”, eller nåja i Sverige är det i alla fall, men här i Dalarna är det inte riktigt den terrängtyp vi har utanför knuten. 2016 med VM i Sverige som säsongens stora mål för oss och kanske kan det i och med ”hemmaplan” bli karriärens höjdpunkt. För att ta oss till startlinjen på VM är EM i Tjeckien en viktig språngbräda, där får vi chansen att möta våra värsta konkurrenter i en mästerskapssituation.

Även om huvudmålet för oss är VM i Strömstad så kan delmålet EM föra med sig många positiva erfarenheter mot VM. Ett bra genomfört EM ger både självförtroende och formbesked i mästerskapssituationen. Därmed kan även förberedelser för ett delmål, även om terrängtypen inte är densamma också vara viktiga för huvudmålet.
På EM finns det exempelvis nästan inte någon undervegetation i terrängen och där finns det stora och relativt släta sluttningar, med få detaljer, framförallt på långdistansen. Den distansen kommer att vara fysiskt tuff och förmågan att förstå och bedöma kurvbilden samt att se de bästa vägvalen kommer att vara oerhört avgörande. Det är faktiskt till och med så att kurvbilden där påminner en del om den vi hittar i Sälen.

Höjdkurvor ren O-Ringen Sälen

Kartklipp kurvbild Sälen etapp 2 O-Ringen.

Hur kan du träna inför dina mål? Jo, det finns ett antal varianter och några av dem kan du börja med redan nu, genom att ”torrträna”. Det innebär att du lägger tänkbara sträckor på aktuella kartor och sedan fundera och diskutera hur du skulle löser dem:
* vad som är snabbast/visualisera hur det kan se ut
* vad ska du välja att läsa på
* när kan du trycka på i hög fart respektive när bör du lägga lite extra energi på kartläsningen?

Har du löst ett antal liknande sträckor, innan själva utmaningen på tävlingen, så ökar ju så klart möjligheten att du gör rätt när det är dags att ta de viktiga besluten i skogen!
Detta arbetssätt kör vi mycket i landslaget och i hemmaträningsmiljön - inte bara mot sprint utan även mot skogsdistanserna. Det viktiga är inte att träffa exakt rätt bansträckning, eller sträckor som du sedan springer på tävlingen, utan att du övar upp en känsla och ett beteende som du sedan kan använda dig av under kommande tävling.
Den här typen av träning underlättas av att du har erfarenhet av terrängen så att du vet vad som kan vara tydligt att orientera efter.

Nedan presenterar vi några sträckor som du kan öva på och på oringen.se kan du hitta några andra typiska sträckor som du kan ställas inför under O-ringen.

Start o kontroll Hundfjället O-Ringen Sälen

Exempel från svart nivå av träningsövning på Hundfjället.

På denna sträcka finns det inte så många vägval utan det gäller istället att nästan ”överläsa kartan”, om du tappar bort dig här riskerar du att få lägga väldigt mycket tid på att läsa in dig igen. Det gäller att ha full koll på vart du befinner dig och på de detaljer du ska passera längre fram. Vårt tips är att välja att ligga precis till vänster om strecket ganska länge för att ha en bra överblick och pricka av detaljerna där - genom att du pratar med dig själv kan det vara lättare att behålla fokus:
”Jag passerar ett skarpare sänkdrag med ett buskage strax nedanför mig på höger sida. Jag stämmer av riktningen. Nu är jag till vänster om höjden och ser den lilla gropen och jag kollar av riktningen på nytt. Därefter ska jag över två åsar för att sedan glida ner i den skarpare sänkan (med fåran i) och vika lätt höger till kontrollåsen”.

Avlyst område O-Ringen Sälen

Exempel från avlyst område för etapp 2.

Denna sträcka kan du kanske få under O-Ringens 2:a etapp. Hur skulle du lösa den? För oss är det viktiga att ha en bra plan från början. På O-Ringen vill vi inte gärna chansa och särskilt inte på en sådan här sträcka. Vi tror att en vänsterbåge är snabbast, men det vägvalet för också med sig en hög risk. Tappar du bort dig där kan det försvinna allt från någon till kanske 15minuter!

Om det är rakt på eller en högervariant som är bäst är en svår avvägning att göra på förhand, så det viktiga är nog trots allt att ta ett beslut kring vad som passar just Dig (utifrån den känsla och erfarenhet du har av terrängen) och sedan se till att vara noggrann i genomförandet. För oss innebär det att det går att hålla högsta fart tills det börjar gå utför (oavsett om det är höger runt eller upp på toppen som blivit valet.) När vi tar oss nedåt vill vi veta vår exakta position och det gäller att vara noggrann med riktningen och veta med säkerhet vad vi prickar av som ska styra oss in mot kontrollen.

Team Sportia

Copyright © 2015 O-Ringen AB. Alla rättigheter förbehålls.   |    En webbsida från Limepark byggd i SiteVision