Träningsskolan del 1

Just nu kanske du snart ska springa (eller till och med har sprungit) O-Ringen i Borås. Vi är lite nyfikna på hur det är/var för dig och vilka tidigare erfarenheter du kanske har från O-Ringen. Här tänkte vi dela med oss av lite smått och gott kopplat till O-Ringen i allmänhet men givetvis också med extra fokus på vårt distrikts O-Ringen i Sälen 2016.

O-Ringen är speciellt på många sätt. Det är vårt största orienteringsevenemang och ett tillfälle där många orienteringsminnen skapas. En härlig stämning och mötesplats för människor i olika åldrar, från olika delar av världen och med alla möjliga nivåer av orienteringserfarenheter.

Tuffaste utmaningen på året

O-Ringen är också en av de tuffare utmaningar du kan anta under ett orienteringsår. För den som vill kan det innebära 5 etapper på 6 dagar och varje etapp är som en ”vanlig” bana, vilken du kanske oftast springer en eller två på en helg i vanliga fall. Det kräver både fysik, koncentration och en hel del planering för att du skall orka genomföra varje dag, om du vill göra det på det sätt du gör när du åker på en tävling under övriga säsongen. Detta kan vara lätt att glömma bort när du väl befinner dig på O-Ringen och kanske sätter du då ribban väldigt högt och blir besviken om du inte gör de där fina loppen dag efter dag. Vi tycker att O-Ringen är häftigt, utmanande och härligt och därför vill vi påminna om att det kommer att finnas massor med positiva delar som DU bör se till att lagra som minnen från bland annat O-Ringen i Sälen 2016 och vägen dit!

Sätt upp ett mål!

Oavsett din ambitionsnivå så tänker vi att det kan vara bra att sätta upp ett mål med ditt deltagande i Sälen. Ett mål är inget tvång att ha, men det kan fungera som en motivationshöjare, som hjälper dig ut på det där träningspasset när det regnar eller som motiverar dig att försöka få ordning på tekniken trots att det ibland kan kännas som att soffan framför TV:n lockar betydligt mer. En målsättning inför ett O-Ringen kan vara dels av totalkaraktär - med hela upplevelsen och alla dagar i ett och samma mål, eller så kan du dela upp det och välja mål för varje dag eller att ha ett mål med själva orienteringen men också en målsättning för allt som händer runtomkring (planera mina dagar, äta och dricka ordentligt, vila 1h mitt på dagen, göra något speciellt på vilodagen, hinna träffa alla kompisar osv.)

Grundförutsättningen för att sätta ett eller flera mål är att du vill ha ett mål och att du tror att målet ska göra en skillnad och inte bara vara ord som du inte bryr dig om. Därför bör målet vara en utmaning, men samtidigt realistiskt och det bör även vara något du brinner för.

Copyright © 2015 O-Ringen AB. Alla rättigheter förbehålls.   |    En webbsida från Limepark byggd i SiteVision