Karls väg till O-Ringen del 4

När vi stämmer av läget med Karl efter vintern så är det riktigt roligt att höra att han är nöjd med vintern och känner att han ligger i fas med sin plan för det långsiktiga målet med O-Ringen i Sälen.

Karls väg till O-Ringen, löpning skog

En bra planering med att lägga grund för att klara tuffare, snabbare och mer belastande träning har flutit på och ingen skadeproblematik har stört, Lena är grymt avundsjuk och det får kanske bli Karl som lär oss lika mycket som vi kan tipsa honom ;-).

Snö har förstås funnits en del i Umeå även denna vinter så teknikorientering i skog har varit svår att få till, men Karl har använt sig en hel del av kartor ändå och sprungit mer sprintinriktade träningar med karta. Så fort snön försvann så blev det sedan mer och mer löpning i skog och den riktiga tävlingspremiären blir i Gästrikland 4-8maj. Där ligger dock störst fokus fortfarande på att nöta rutiner i teknikutförandet för att hitta sin strategi och bygga självförtroende inför sommaren.

”När det kommer till Sälen så ser jag fram emot terrängen mycket och jag tror det kommer att kännas häftigt att få orientera uppe på kallfjället. Jag är fortfarande lite nervös inför att orienteringen kommer att bli klurig, så det gäller verkligen att ha full koll. Men jag ska försöka ta det lugnt under den första etappen och få in orienteringen rätt. Förhoppningsvis kommer vädret vara bra, så att bara få njuta av att vara lite ledig och se på naturen och fjällen ska också bli kul.”

Nattorientering för känslan

Vi ger Karl rådet att springa lite nattorientering för att jobba med känslan för avstånd samt att hålla riktningen och välja ut tydliga detaljer och ”sista säkra”. På dagen är faktiskt hyggesorientering inte så dumt, dvs att ge sig ut på större områden med kapad skog och jobba med att läsa på kurvningen och att lyfta blicken och hitta det som är tydligt när själva vegetationen inte ger dig hjälp.

Karl själv skickar med lite tips till de som kanske är i liknande situation som honom inför O-Ringen i Sälen och det är att jobba med kontinuitet och koncentration, exempelvis genom att försöka få in lite OL-träning varje dag. ”Jag brukar titta lite på någon karta medan jag äter frukost eller innan jag går och lägger mig. Det är ett bra sätt att få lite torrträning varje dag utan att man blir för trött på det.

Just nu tittar jag på lite blandade kartor, men ju mer O-Ringen närmar sig kommer fokus ligga på kartor och sträckor därifrån. Eftersom jag aldrig tävlat där innan känns det skönt att försöka vara så förberedd som möjligt”.

Några sista tips

Våra sista tips är att köra lite träningsövningar i liknande terräng, för att få en bra förståelse hur terrängen är, och att liksom Karl titta på gamla sträckor och fundera hur du vill agera i olika situationer. När ni väl är på plats vill vi också påminna er om att njuta och ta tillvara på de guldkorn som erbjuds under vad vi hoppas på blir en drömvecka i Sälenfjällen!

Med detta tackar vi för oss och önskar Karl och alla er andra Lycka Till i den 52:a upplagan av O-ringen!

Copyright © 2015 O-Ringen AB. Alla rättigheter förbehålls.   |    En webbsida från Limepark byggd i SiteVision