Karls väg till O-Ringen del 3

Hur går det då för Karl Bengtsson? Jo, han fortsätter att jobba på med sin träning och bland annat har han sedan sist varit på träningsläger i Sälen, för att få en bättre bild av vad som väntar honom där till sommarens O-ringen.

För att på bästa sätt förbereda sig inför H21-klassen tränar han ofta enligt exempelveckan nedan:

Karls väg till O-Ringen del 3 träningsprogram

”Det kommer ju vara mycket uppför, så därför har jag lagt in backintervaller och försöker få in lite extra höjdmeter när det passar, för att stärka upp benen. Till våren kommer det bli lite myrlöpning och sådant också. ”För att vara i så bra fysisk form som möjligt, så att han orkar springa alla etapper utan att vara ”helt död” vid mål, försöker Karl ha kontinuitet i grundträningen och bygga upp kroppen för att klara hårda perioder av träning. Det är dock lite extra fokus på att öka VO2 max, med hjälp av intervallpassen på tisdagar och torsdagar. Backintervallerna har Karl lagt in efter sin vistelse i Sälen:

Förutom ett fysiskt mål hade ju Karl även som mål att ”Lyckas hålla fokus under alla dagarna och köra min orientering”. För att träna på detta moment har han börjat prata med sig själv kring hur han tänker kring teknikgenomförandet under de lugnare passen (ex. söndagar), så att han inte ska börja tänka på annat. ”Jag märker nu att jag orkar hålla uppe min koncentration i 40-45 min ungefär, sedan brukar jag bli ganska trött i huvudet”, kommenterar Karl.

”När jag var i Sälen var det framförallt kurvbilden som jag kände mig osäker på, så detta kommer jag att lägga tid på framöver. Köra en del brunbildsträningar/kartpromenad m.m. på onsdagar. Något annat som var svårt i sälen var också när det övergår från fjäll ner mot det mer detaljfattiga.” säger Karl.

Han har sedan dess börjat jobba med förståelsen av kurvbild och nedan kan du se ett exempel på en av Karls kurvbildsträningar, som han körde när han var på besök i sina hemtrakter utanför Tranås.

Karls väg till O-Ringen del 3 Karta

Vi tycker att det är roligt att se en så tydlig röd tråd i Karls träningstänk, där han verkligen hittat flera parametrar som han kontinuerligt tränar för att behärska utmaningarna vid sommarens mål O-ringen i Sälen. Det han sist nämnde, med att separera den rent fysiska träningen med hög puls från de tekniskt fokuserade kartläsningspassen gäller fortfarande och det gör att han verkligen kan nöta in grunderna i tekniken, så att han behärskar dem när han sedan vill höja farten mer och mer när det närmar sig tävlingssäsongen. Söndagens långpass med karta är en bra utmaning med kartläsning i låg- till medelfart, samtidigt som koncentrationen också utmanas när passen är riktigt långa.

Vi hoppas att Du, liksom Karl, har kommit i gång med dina förberedelser inför sommarens utmaningar och i nästa nummer tipsar vi om hur du kan tänka kring- och även träna på terrängskiftningarna från fjället ner mot de mer detaljfattiga slutningarna.

Copyright © 2015 O-Ringen AB. Alla rättigheter förbehålls.   |    En webbsida från Limepark byggd i SiteVision