Träningsskolan del 2

För vår vän Karl Bengtsson, som vi följer lite extra inför O‑Ringen i Sälen, var det H21kort-klassen som gällde under O-Ringen i Borås. Där mötte han riktigt tufft motstånd, med tanke på att Emil Wingstedt stod som slutsegrare i klassen (Emil har bland annat tre stycken VM-guld på meritlistan!).

Karl beskriver sin insats som många andra deltagare: ”lite upp och ner, vissa kontroller bara satt där och andra fick jag leta lite mer efter”. Sammanlagt blev det en 114:e plats av 228 anmälda, 2 h 55 min efter segraren. Med tanke på motståndet är det väldigt svårt att bedöma vad dessa fakta säger om Karls insats, men det går att se en positiv trend i plockade placeringar från dag till dag. Vi tycker att det är strongt att orka hålla koncentrationen och jobba på med bra orientering veckan ut, speciellt när det är en ovan situation att springa ett O-Ringen! Just detta, att kunna fokusera på sin egen insats utan att värdera den för mycket i förhållande till vad andra gör, är en stor fördel för att se sin egen utveckling.

Ovan kartskala

För Karl var det en av de första gångerna han sprang med skala 1:15 000. Det gick lite bättre under slutet av veckan, men där finns mycket jobb att göra och jag fick ”tänka” mycket på det under banan, med avståndsbedömning till olika föremål, vilket störde koncentrationen mycket, säger Karl.

Vi gillar skarpt Karls förmåga att ge sig själv ett fint slutminne från årets O‑Ringen, då han summerar det med:
– Bästa intrycket från veckan var när jag fick
springa i mål på sista etappen. Även om det inte gått så bra hela tiden under veckan så var jag ändå stolt att jag tagit mig runt alla banor, och det är en bra känsla.

Mål och arbetssätt inför Sälen

Inför O-Ringen 2016 har Karl valt att anmäla sig i klassen H21, som kan ses som något tuffare klass än H21 kort som han sprang nu i Borås. Karl har satt upp följande prestationsmål:

1. Att jag ska vara i så bra fysisk form som jag kan, så att jag orkar springa alla etapper utan att vara helt död vid mål.

2. Lyckas hålla fokus under dagarna och köra min orientering.

3. Ha kul

Kommentarer till Karls mål:

Målen Karl har satt upp är tuffa, men klart realistiska, och med hängiven träning är vi övertygade om att han kan uppnå dem i Sälen 2016. Visst, det blir längre banor, men med tanke på att Karl redan i år sprang sistasträckan på 10-mila så finns det goda förutsättningar att orka. Tekniskt och mentalt kan det dock vara bra att vara förberedd på att varje dag, med längre banor i H21 än H21kort, ställer krav på koncentrationen. Karl är dock väldigt ambitiös och driven och har själv redan nu valt att dela in sin träning i fysiska, tekniska och mentala utmaningar. För att jobba ordentligt med tekniken så kör han nu många av teknikträningarna med väldigt låg intensitet

– För att lära mig. Om jag vill köra hårt kör jag kanske utan karta eller väldigt enkelt, som bara stigar eller tydliga punkter. Motiveringen är att Karl har insett att han lätt stressar och övar in fel beteende om han fokuserar på att vilja få till ett ”flåspass”.

Att skilja på tekniskt, fysiskt och mentalt är något vi ofta pratar om, men som kanske blir mer tydligt för den som är ”ny” in i orienteringen.

Troligtvis finns det många, mer vana, orienterare som skulle lära sig mycket om de tänkte som Karl! Kort reflektion kring att förtydliga mål,med Karls mål som exempel:

1. ”Att jag ska vara i så bra fysisk form som jag kan, så att jag orkar springa alla etapper utan att vara helt död vid mål.” Om vi tittar på löpare i elitfållan på O-Ringen så är det flera av löparna som blir liggande i målfållan efter målstämpling.

Det beror ju inte på att de är dåligt tränade utan snarare på att de verkligen har gett allt. Karls fysiska mål har en annan innebörd för honom, nämligen att han ska bli bättre tränad. Därmed uppnår han en bättre återhämtningsförmåga och på så sätt klarar han lättare av den tuffa fysiska utmaningen varje dag och veckan ut. Den skillnaden kommer vara tydlig för Karl när han jämför med årets känsla.

2. Köra ”min orientering” För en del kan det vara att inte bry sig om andra löpare, oavsett om det skulle kunna vara en hjälp eller inte. För andra kan det handla om att följa en strategi där du utnyttjar föremål och stråk som du känner att du behärskar, även om det ibland innebär att du får springa lite längre för att se/följa dem. ”Min orientering” kan variera beroende på terrängtyp och därmed skilja sig från dag till dag eller mellan olika partier på banan.

Sätt tydliga mål

Det viktiga när du skriver en individuell målsättning är att det blir tydligt för DIG vad som menas och vad du vill utveckla, samt att det talar om för dig vart du strävar.

I nästa nummer kommer vi belysa hur de övergripande målen kan bryts ner i delmål, samt hur du kan träna upp din kurvbildsläsning.

Copyright © 2015 O-Ringen AB. Alla rättigheter förbehålls.   |    En webbsida från Limepark byggd i SiteVision