Teknikträningstips med Helena Jansson

O-Ringenbloggens tema "Teknikträningstips" förtsätter. Denna vecka med ingen mindre än Helena Jansson som skribent!

helena jansson

Jag älskar verkligen orientering, jag har hållit på med det helt sjukt länge- och jag tycker fortfarande att det är så himla klurigt, svårt och utmanande! Det är ständigt något nytt jag ställs inför, något mer jag behöver utveckla och lära mig för att kunna orientera på ett bra sätt.

Terrängen som väntar på O-Ringen i Sälen kanske känns som hemma för några, men för många av oss kommer sluttningarna och de öppna fjällen bjuda på något som är lite utanför komfortzonen. Jag tänker att du behöver ha tungan rätt i munnen- alla fem dagarna. En O-Ringen-vecka innebär många besökta kontroller, och mycket fokus och koncentration ska till för att spika varenda en.

Jag har i ganska långa perioder kunnat springa väldigt lite för att jag varit skadad, ofta bara en eller två gånger i veckan. Ändå har jag försökt träna teknik, och jag har upptäckt den fantastiska världen av promenad-OL. Många är ni nu som skakar på huvudet och fnyser i förakt- men faktum är att en väl genomförd promenerad orienteringsbana är bra mycket svårare att få till en väl genomförd dito i ditt vanliga tempo. Det är således en teknisk utmaning, och att orientering är något jag verkligen rekommenderar. När jag säger promenad-OL så menar jag dock inte ett strosande med fågelkvitter, frisk luft och vårens dofter som primärt fokus- nej, jag menar fullt fokuserad orienteringsteknik med all koncentration i nuet för att få ut optimalt med träning ur den där orienteringsbanan du har i händerna.

Varför är det så himla bra att just gå orientering då?

  1. När du möter en ny terräng är den viktigaste framgångsfaktorn att verkligen ta dig tid att förstå terrängen och kartan, kunna begripa hur det hänger ihop, översätta verkligheten till karta och tvärt om på ett effektivt sätt. Att sänka tempot och verkligen ge sig katten på att förstå varenda detalj på kartan är ett sjukt bra sätt att lära sig ny terräng.
  2. Ett annat tempo än det du normalt håller ställer andra krav på din orientering. Alla är med på att det blir svårt att springa perfekt orientering när du springer för fort, men samma sak är sann när det går långsammare än vanligt. Ofta kan det därför kännas svårare att orientera perfekt i gå-fart än då du springer.
  3. Det krävs ännu mer koncentration och fokus när du går. Du kommer långsammare framåt, du har mera tid i skogen när du till exempel bara ska gå på riktning mot något stort, och det är superlätt att sväva iväg i tankarna. Därför är det sjukt bra träning på att hålla fokus under lång tid. Att tänka på orienteringen hela tiden är svårt- och att gå gör det ännu svårare. Klarar du att fokusera en hel bana gående så blir det enklare att göra det när du sedan springer.
  4. När du går får du en annan förståelse för precis hur mycket det faktiskt går att optimera ett orienteringslopp. Dels i kartläsning, men framför allt i vägval och mikrovägval. Det blir mer uppenbart att du tappar tid på långa omvägar, och det är enkelt att förstå hur viktigt det är med bra riktning till exempel.
  5. Om du som jag har en kropp som inte pallar en hel massa löpning är orientering gående ett utmärkt sätt att få upp antalet orienterings-timmar i veckan, vilket ibland faktiskt kan vara avgörande för att du ska bli bättre som orienterare.

Så mitt tips till dig är; våga sänka farten! Våga utmana dig själv till att verkligen försöka orientera optimalt, fokusera optimalt och gå den optimala vägen. Jag lovar att du kommer upptäcka saker om dig själv och din orientering som du inte visste!

/Helena Jansson

Copyright © 2015 O-Ringen AB. Alla rättigheter förbehålls.   |    En webbsida från Limepark byggd i SiteVision