Jonas Leandersson: Hur jag lägger upp min vinterträning

Jonas Leandersson är nominerad till "Årets manliga idrottare" på Idrottsgalan 2016. Imorgon får vi se om han kniper priset, men redan idag berättar han om sin vinterträning i Sälenbloggen!

JOnas Leandersson

Vintern är här och vinterträningen är i full gång. Mörkret och kylan ute påminner oss om att det är långt kvar till nästa säsong. Genom ett bra upplägg i träningen kan vi fortfarande påverka utgångsläget för 2016. Jag tänkte därför dela med mig av mina tankar om vinterträning.

För mig är målet med vinterträningen att lägga en stabil grund som jag kan luta mig tillbaka på under den långa tävlingssäsongen. För att uppnå detta behöver jag kontinuitet i träningen där kroppen successivt kan anpassa sig till träningsbelastningen. En viktig förutsättning är därför att vara frisk och hel.

Inledningsvis under vintern syftar min träning till att bygga upp tåligheten i kroppen. Fokus ligger på att få till 3-4 ordentliga distanspass per vecka för att låta hjärta och muskler jobba under lång tid. Dessa pass varieras mellan hårt underlag och rena skogspass, med eller utan kartan. Dessa pass kompletterar jag med 2-3 snabbare pass per vecka, där jag låter hjärtat jobba ordentligt. Jag ser också här till att göra det över en längre tid. Hög puls under lång tid är alltså målet. Genom långa intervalltider och kortare vila, eller vila där jag fortsätter springa, kan jag uppnå en hög puls under hela passet. Vid sidan av löpträningen så ser jag till att alltid få in minst ett styrkepass och ett alternativpass per vecka. Styrketräningen innehåller dels rehabiliterande/förebyggande övningar, dels prestationshöjande övningar. Alternativträningen är ett komplement till löpträningen för att avlasta löpningen och på sikt undvika onödiga skador.

Mot vårkanten börjar jag successivt övergå i ett mer tävlingsförberedande fokus i träningen. Det innebär mer fart i träningen och större inslag av tävlingsspecifika moment. Fartträning på olika underlag och distanser, samt tekniska förberedelser där aktuell fysisk kapacitet och teknisk förmåga sätts ihop, blir under den här perioden viktigt för mig. Exempel på träningar jag genomför under denna period är intervaller i skog eller på bana och orienterings-intervaller.

För mig är nyckeln till en bra vinterträning att hitta ett upplägg som jag tror på fullt ut och som jag sedan kan följa hela vintern.


Lycka till resten av vintern och säsongen 2016!

/Jonas Leandersson

 

Copyright © 2015 O-Ringen AB. Alla rättigheter förbehålls.   |    En webbsida från Limepark byggd i SiteVision