Sara Wadman: Hur jag lägger upp min vinterträning

Hur lägger man upp sin grundträning om man har tävlingssäsong året om? Sara Wadman från IFK Mora är 19 år, och har framskjutna placeringar på nationella tävlingar inom två idrotter och ger nedan grymma tips på hur hon tränar under vintern.

Sara Wadman

Vad är egentligen den så kallade vinterträningen? Som både orienterare och längdskidåkare består nästan hela året av tävlingssäsong. Även om jag tävlar i båda sporter ser mitt träningsår och upplägg ut som en skidåkares, alltså med nästan dubbelt så mycket träning under sommaren som på vintern. Den träning jag utför under vintern är väldigt prestationsinriktad, med mindre mängd och mycket formtoppning. Men för att kunna vara i sin allra bästa form när det gäller som mest behövs såklart grundträning med mycket mängd. Som dubbelidrottare har jag märkt att träningsfilosofier och upplägg (självklart) skiljer sig en del mellan skidor och orientering. Eftersom ni läsare på oringenbloggen mestadels är orienterare tänkte jag då ge några tips för grundträningsperioden, utifrån en längdåkares perspektiv!

1. Stärk kroppen. Att dras med en eller flera skador under grundträningen ger ingen bra skjuts inför tävlingssäsong. Att stärka kroppen med bålstabilitet, fria vikter och rörlighet minskar risken för skador vilket automatiskt leder till större träningsmängd.

2. Variera din träning. För att bli bäst krävs mängder av grenspecifik träning, men under grundträning kan du med fördel blanda träningsformer för att nå just en större mängd. När säsongen sedan närmar sig lägger du enkelt träningen mer grenspecifikt igen. Att variera sina miljöer tycker jag är särskilt viktigt. Orientering på samma karta eller skidåkning på samma konstsnöslinga är varken roligt eller givande i längden.

3. Utmana dig själv. Våga öka din träningsmängd i år! Det gör inget att periodvis vara sliten och nedtränad. Nyckeln till att utvecklas är att inte känna efter för mycket, men samtidigt träna smart och lära känna sin kropp. Hur fungerar just din kropp under tung träning jämfört med efter en formtoppning? Så var inte rädda att utmana gränserna, förr eller senare kommer kompensationen! Hoppas tipsen kommer till hjälp. Vi ses på O-Ringen i Sälen!

Copyright © 2015 O-Ringen AB. Alla rättigheter förbehålls.   |    En webbsida från Limepark byggd i SiteVision