Amanda Berggren: Hur jag lägger upp min vinterträning

Amanda Berggren, junioren från Tullinge, ger sina bästa tips hur man lägger upp långpassen under vintern.

Den ”riktiga” vintern som så många har väntat på har nu intagit hela Sverige och väderkartan längst bak i tidningen är klädd i flera nyanser av blått. Tjockare kläder, kallare fingrar och varmare vätska genomsyrar långpassen, som för mig är något som definierar vinterträningen på sätt och vis. Det är det första jag kommer att tänka på om någon nämner vinterträning och tanken på det där perfekta långpasset inger en varm och bra känsla i min kropp. Ofta har jag en bild av vinterlångpass som jättemysiga och helt problemfria men när verkligheten slår en är det inte alls så enkelt. Just därför ska jag lista mina bästa tips för ett lyckat långpass!

  1. Spring tillsammans. Det spelar ingen roll om det är din bästa vän eller någon i klubben som du sällan snackar med, spring bara med någon. Om du springer med någon du känner bra har ni förmodligen något att prata om, och om du springer med någon som du inte brukar prata med har ni förmodligen också något att prata om. Varför inte lära känna folk samtidigt som du tränar? Att prata är även bra så att tempot är lagom, för tanken med långpass är ju att kunna snacka samtidigt.
  2. Vätska. I Tullinge är det alltid någon som fixar varm saft till långpassen men om den tillgängligheten inte finns kan man fråga en kompis eller en förälder som säkert vill ställa upp. Det är en skön känsla att veta att någon gång under passet finns ett varmt glas saft som väntar på just mig, och ingen minusgrad i världen kan förhindra att saften inte värmer dig inifrån och ut.
  3. Använd våtsockor (eller andra varma strumpor). Jag tror alla vet hur det känns när man ska försöka undvika den där kalla mossen eller försöka hålla sig ovanpå den frusna isen men misslyckas. Det iskalla vattnet fryser ner hela foten och man vet aldrig när känseln kommer tillbaka igen. Använd därför varma strumpor och andra kläder så slipper du oroa dig.
  4. Sätt på bastun innan. Tänk även gärna på den varma bastun som väntar, liksom för att bygga upp all din längtan. När du väl har sprungit färdigt finns det inget bättre än att lägga din kalla och trötta kropp högst upp i bastun, punkt slut.
  5. NJUT! Det är oftast väldigt fint på långpass och ju längre man är ute desto mer hinner man se. Rätt vad det är så är det mitt i sommaren och någonstans i din bekväma, oproblematiska sommarvärld saknas det kalla vinterlångpasset.

Copyright © 2015 O-Ringen AB. Alla rättigheter förbehålls.   |    En webbsida från Limepark byggd i SiteVision