Del 2 Skrålöpning, kort och långt

Albin Ridefeldt träningsskola

Att behärska sluttningsorientering är någonting jag tror kommer vara en stor nyckel för att lyckas på O-Ringen i Höga Kusten.

Del 2 av orineteringsskolan är skriven av Albin Ridefeldt.

Beroende på varifrån du kommer har du olika erfarenheter av den här typen av orientering – de höjder jag brukar springa på hemma i Uppsala ställer helt andra krav på såväl fysik som teknik.

Kring mina trakter (och större delen av mellan-Sverige) är oftast rakt på snabbast, och de få höjder som ligger i vägen brukar oftast gå snabbt och bra att ta sig över. Terrängen kring Örnsköldsvik kommer dock att bjuda på någonting helt annat.

Jag tänkte bjuda på vad jag tror är de viktigaste nycklarna för att lyckas på de kluriga skråsträckorna som väntar nästa sommar.

Vägval - upp eller ner?

Någon gång i min ungdom fick jag lära mig att man alltid skulle springa upp i sluttningarna och ta kontrollerna uppifrån. Det ligger en hel del i det då löpbarheten ofta är bättre högre upp i sluttningar, men allt är ju beroende på hur banläggaren har "balanserat" sträckan.

På längre sträckor värderar jag ofta löpbarheten högst, jag väljer helt enkelt det jag tror är snabbast. På kortsträckor däremot tycker jag att säkerheten är viktigast.

Det finns ofta "mer att förlora än att vinna" på en kort klurig sluttningssträcka och det kan löna sig att välja ett säkrare, om än något långsammare, vägval.

Kortsträcka

Karta 1 del 2

På kartexemplet (svart svårighetsgrad) från Genesön (nära området för etapp 1 och 2) tror jag att det blå vägvalet är lite snabbare. Man tar nästan ingen höjd och löpbarheten bör vara ungefär samma. Jag bedömer dock riskerna med det blå vägvalet som klart större jämfört med riskerna på det gröna. På den gröna varianten kommer du upp i sluttningen, får genom detta en överblick och jag tycker att det på kartan finns fler tydliga "unika" detaljer att läsa på längs vägen.

Jag skulle tänka att jag vill se kanten med branter i början av sträckan som en check att jag ligger rätt i riktning. Sedan skulle jag ha stenen ovanför sänkan med branten som "sista-säkra". Detta är exempel på en typisk "unik" detalj ñ ser jag sten + sänka + brant så kan jag inte vara på så många andra ställen än just där och kan hålla full fart hela vägen in till kontrollen.

Det blå vägvalet spar som sagt lite höjd, men det finns inte alls lika många unika punkter att läsa på och det är lätt att glida ner lite i sluttningen. Jag skulle tro att det kan vara 15 sekunder snabbare, men över fem dagars orientering lönar sig garanterat det gröna vägvalet i längden.

Långsträckor

På längre sträckor tänker jag annorlunda. Givetvis är en säker kontrolltagning viktig även här, men desto viktigare är det ju att det går att springa fort.

Träningsskola del 2 bild 2

På sträckan här (orange svårighetsgrad) har det längre gröna vägvalet en ganska svår kontrolltagning genom en diffus mosse. Här är det lätt att hamna lite snett och bli osäker.

Det blå vägvalet är närmre och även om det är svårare att genomföra inledningen på sträckan bra blir kontrolltagningen ganska tydlig. En stor mosskant till höger, fler "unika" detaljer nära strecket (gula höjden med brant och storstenarna), samt hygget som fångar upp till vänster.

En viktig aspekt när du väljer vägval är också att se till dig själv. Var finns dina styrkor som orienterare? Är du supersnabb i stenig terräng kanske det blå vägvalet är ett bra val, på samma sätt som en stark väglöpare gärna väljer det gröna. Skillnaden kanske inte är så stor egentligen, men det ger ofta en positiv känsla att springa vägval som du tror passar dig själv.

Dessutom tycker jag att det kan variera beroende på när under loppet en sträcka likt denna kommer. Är det precis i början av loppet kan det vara skönt att springa runt och läsa in lite senare delar av banan, även om jag tror att det rakare vägvalet är lite snabbare just här.

Ett litet extratips när det gäller vägvalsbedömningen är att läsa kontrolldefinitionen. Kanske sitter kontrollen så att den syns bättre på något håll, vilket kan göra stor skillnad i diffusa sluttningar.

Summering

Kortsträckor – säkerheten först!

Långsträckor – välj det som är snabbast (för just dig)!

 

Copyright © 2015 O-Ringen AB. Alla rättigheter förbehålls.   |    En webbsida från Limepark byggd i SiteVision