Johan Olsson om dina tankars betydelse

Tisdagens etapp avlöstes av att Johan Olsson på East Sweden Arena delade med sig av sin idrottsliga resa genom mental träning.

Johan Olsson i East Sweden Arena på O-Ringentorget.

Johan Olsson inleder föreläsningen med att smickra publiken med att det är en publik med väldigt hög prestationsnivå och att det förmodligen är på grund av publikens höga syreförbrukning som det är lite ont om syre inne i East Sweden Arena just nu. En alternativ förklaring skulle kunna vara att tältet är fyllt till bredden av förväntansfulla besökare!

East Sweden Arena var fullsatt när Johan Olsson föreläste om mental träning på tisdagseftermiddagen.

Publiken blir genast inkluderad i föreläsningen då Johan ber om handuppräckning kring hur många tankar publiken tror att vi i snitt tänker per dygn. När Johan föreslår mer än 50 000 tankar per dygn börjar publiken bli mer tveksam, men Johan avslöjar att forskare konstaterat att det handlar om ca 65 000 tankar per dygn och att 95 % av de tankarna är samma tankar som vi tänkte dagen innan. För att se det ur en positiv synvinkel föreslår Johan att tänka på att 5 % av våra dagliga tankar är förnybara tankar.

Johans resa med mental träning började ungefär ett halvår efter att han träffat sin fru Anna. Anna upplyste honom då om att han borde börja med mental träning eftersom hon upplevde att han saknade av- och på-knappen för vilka tankar han fyllde sina dagar med. Dryga 20 år gammal var Johan nämligen en expert på att älta tankar. Annas uppmaning fick Johan att ta kontakt med en mental coach och det första han fick börja med var utvärdering - efter varje pass! Istället för att ställa sig frågan vad kan jag göra bättre ändrades inriktningen till hur kan jag göra det bättre, förklarar Johan.

Under föreläsningen delar Johan med sig av flera situationer då han direkt eller indirekt haft nytta av att jobba med och försöka styra sina tankar. Bland annat berättar Johan om ett tillfälle då han, också utifrån uppmaning av Anna, fick tillfälle att använda sig av så kallad deadlinemetodik. Johan var i toppform och var helt inne på att kunna prestera sitt livs lopp. På dagen D har dock Johan stora problem med snö som fastnar under skidorna och Joahn slutar på 8.e plats. Anna gav honom då 2 h 45 min att gräma sig för att sedan infinna sig i sin vanliga glada form på avslutningsmiddagen. Johan följde Annas råd och efter 2 h och 45 min dyster musik i hörlurarna lämnade han de bittra tankarna och gick vidare. Därmed gjorde han både sig själv och de andra i gruppen en stor tjänst.

Det Johan vill belysa är alltså vikten av att inte bara träna kroppen utan även det mentala. Styr de 5 % förnybara tankarna du faktiskt har tillgång till varje dag till positiva!

Copyright © 2014-2018 O-Ringen AB. Alla rättigheter förbehålls.   |    En webbsida från Limepark byggd i SiteVision