Tidernas marknads-gata under O-Ringen

Aktivitetstorget vid O-Ringenstaden ser ut att bli något utöver det vanliga. I dagsläget är ett 60-tal aktörer inbokade. -Vi kommer att erbjuda en marknadsgata som är värd namnet, säger Mikael Engström, försäljningsansvarig vid O-Ringen i Borås.

Flera aktiviteter känns igen sedan tidigare upplagor, restaurangtält med 800 sittplatser, Radio O-Ringen med livesändningar och publika ytor, tvättservice, sportförsäljning m.fl., men det som kännetecknar årets lista av partners är en spännande mix av mer eller mindre lokala aktörer, såväl små som starkt etablerade varumärken.

Först att teckna sig för en plats var Jonas Brydewall för Bobello som säljer livsstilsprodukter.

-Vi är en relativt nystartad webbutik med tofflor, väskor och accessoarer. Jag gillar idrottssammanhang där man alltid träffar positiva människor och här såg vi ett roligt sätt att marknadsföra oss, säger Jonas Brydewall.

Många har planerat aktiviteter i samband med sin närvaro vilket kan leda till att fler stannar längre och bidrar till folklivet på torget vid O-Ringenstaden. En av dessa är välkända e-handelsjätten Ellos som är på plats med ett showroom.

-Vi gör ett visningsrum med produkter ur hela vårt sortiment, hem, dam, herr och barn. Där erbjuder vi en sittavdelning med surfplattor där man kan beställa varor för leverans till hemadressen. Vi kommer dessutom att ha en tävling med visst orienteringsinslag under veckan och ett generöst prisbord, säger Erik Strömberg, Sponsoransvarig, Ellos Group.

-Det kommer att finnas aktiviteter för alla åldrar och det känns som att man kanske inte hinner med allt vid ett besök, menar Mikael Engström.

Inte ens finsmakaren kommer att bli besviken. Flera företag erbjuder delikatesser av olika slag med möjlighet att provsmaka. Ett av dessa är Brämhults Juice som sätter upp en juicebar.

-Vi vill kunna erbjuda ett hälsosamt alternativ till en målgrupp som värderar en sund livsstil. Därför kommer vi att trycka extra mycket på våra grönsaksjuicer, säger Stina Haglund, marknadsansvarig vid Brämhults Juice och fortsätter, för oss är det ett unikt tillfälle att träffa så många människor som tänker på sitt välbefinnande och utöver baren kommer vi att ha provsmakning vid campingkioskerna.

Många aktörer kräver god planering och stora utrymmen, är det bara positivt?

-För oss är det angenäma problem och de som planerar utrymmet har verkligen tänkt till när det gäller placering och variation, tycker Mikael Engström. Vi fick t.ex. fotbollsmål från Jabo, till dem behövde vi en fotbollsyta och det har vi ordnat.

-Letar man efter udda upplevelser så tycker jag att man ska vända sig till Svenska kyrkan som kommer att erbjuda drop in-dop och drop in-vigsel på årets O-Ringentorg, avslutar Mikael Engström.

Copyright © 2015 O-Ringen AB. Alla rättigheter förbehålls.   |    En webbsida från Limepark byggd i SiteVision